*

Julius Karlsson Ilolla #Pahaihminen

Ikkunaprinsessat

  • Meidän tulisi nähdä ihminen lasin molemmmin puolin, mutta näemme vain pyörätelineen.
    Meidän tulisi nähdä ihminen lasin molemmmin puolin, mutta näemme vain pyörätelineen.

Verenpaineet kaikilla osapuolilla lienevät laskeneen tarpeeksi, että voi kirjoittaa vielä yhden analyysin itsenäisyyspäivän tapahtumista.

Kaikki tiedämme erinomaisesti, että ketään ei olisi kiinnostanut parinsadan mielnosoittajan protesti, jos ei paikkoja olisi särjetty. Kun paikkoja särjettiin on keskustelu koskenut vain paikkojen särkemistä.

Kaikki on näkökulmakysymys ja on ollut masentavaa seurata sitä kuinka tavalliset ihmiset tuomitsevat mellakat, täysin ajattelematta itse asiaa vain siksi, että paikkoja on rikottu. Paikkojen rikkominen on laitonta ja paheksuttavaa, mutta se vaikutus jolla koko protesti on nollattu vain vahinkojen vuoksi on hämmentävä. Todellisuus on se, että yhä useammalla ihmisellä on ongelmia ja ne ongelmat ovat yhteiskunnan rakenteiden sivutuotetta. Suomalaisessa yhteiskunnassa kukaan yksilö ei ole täysin riippumaton yhteiskunnasta. Ei osaton eikä vauras. On härskiä ylemmyydentunnetta asettua tuomitsemaan viesti sen muodon perusteella.

Tämän vastakkainasettelun jakolinjaksi muodostui koruliike Tillanderin ikkunaruutu. Siinä kahden maailman välinen raja oli fyysisesti läsnä. Hulinoitsioille yritys edustaa kaikkea sitä mikä maailmassa on väärin. He näkivät ruudun takana Ilpo Kokkilan ja muiden vauraudessaan ja vallassaan rypevien yhteiskunnanvihollisten maailman. He halusivat toimillaan osoittaa halveksuntaansa sitä vaurautta ja yltäkylläisyyttä kohtaan joka on kerätty massoilta, mutta josta hyötyy vain talouseliitti. Tämä on perusteltu näkökulma jota hulinoitsioiden kaljoittelu tai vandalismi ei muuta miksikään. Valtaosa kansasta on tämän kieroutuneen tulonjaon häviäjiä, vaikka vain kaikkein epätoivoisimmat uskaltavat ilmaista asiasta vastalauseensa.

Ikkunan kadun puolella tavallinen kansa tahollaan näki yhteiskunnan pahimmat viholliset. Laiskat, päihtyneet vandaalit jotka eivät ymmärrä olla kiitollisia hyvinvointivaltion antimista. Kiittämättömät nulikat jotka eivät osaa arvostaa almuja. Heidän saamansa tuomio oli tyly ja nopea. He ovat kaikki vain lasikoja, kyvyttömiä luusereita jotka ovat syyllisiä omaan kurjuuteensa. Sen tuomitsemisen huuman pystyi aistimaan ihmisten vihasta. Kun joku vapaaehtoisesti asettuu kaikkien alapuolelle jokaisella on oikeus julistaa heidät roskasakiksi. Tällaista herkkua kansa pääsee harvoin maistamaan.

Säälittävää tässä on se, että hulinoitsiat eivät ole syy vaan seuraus. Jokainen meistä joutuisi tunnustamaan, että kaikki ei ehkä sittenkään ole itsestä kiinni, jos todella miettisimme miksi jotkut ovat kadulla. On  ihmisluonnolle luontevampaa tuomita joku jonka voi asettaa itsensä alapuolelle kuin joku jonka kokee olevan itseään korkeammalla. Tästä syystä veronkierrolla ja kurjistamisella rikastunutta talouseliittiä ei uskalleta tuomita samalla tavalla, vaikka tiedämme heidän toimintatapansa paljon tuhoisammaksi kuin hulinoitsijat. Me uskomme hiljaa sisäänpäin, että voimme itse joskus nousta talouseliittiin, mutta emme ikinä itse valahda pohjalle. Se voi olla kallista uskoa vielä jonakin päivänä.

Talouseliitille tämä on parasta mitä voi tapahtua. Mitä enemmän kaikki uskovat siihen, että kovalla työllä, nöyryydella ja auktoriteetteihin uskomalla jokainen voi pärjätä ja tehdä omasta elämästään oikeanlaista, sitä vapaammin eliitti saa vaurastua. Kaikenlaisia yksilönvapautta rajoittavia pakkokeinoja voi huoletta panna toimeen kun kansa kokee pyhää vihaa vandalismista. Olisi hirvittävän työlästä joutua itse keksimään näin nerokkaita harhautustoimia huomion viemiseksi pois itsestään. Kansan mieliä ei paljon Luxenburgin tai Lichtensteinin satojen miljoonien verojemmat kiinnosta kun voi kokea pyhää vihaa parista rikkinäisestä ikkunasta. Näin yksilökeskeisyyden kultti pysyy hengissä ja rahvas välttyy kysymästä kiusallisia kysymyksiä.

Vastuu on niillä joilla on valtaa. Hulinoitsiat rikkovat paikkoja koska se on ainoa asia mitä he voivat tehdä. Poliisien mellakkakilpien töytäisyt ovat ainoa palvelu jonka he yhteiskunnalta voivat tuntea saavansa. Heidän elämästään päättävät viranomaiset, työnanatajat, vuokraisännät, velkojat ja kaikki muut paitsi he itse. Ne almut joita he yhteiskunnalta saavat eivät riitä riippumattomuuteen. Suomalaisessa yhteiskuntajärjestelmässä jopa systeemin ulkopuolelle meneminen on käytännössä mahdotonta, koska tarjolla on vain rikollisia elinkeinoja, jos haluaa elättää itsensä riippumattomana. Tästä syystä vastuu on niillä joilla on valtaa. Tämä ei mitenkään tarkoita sitä, että yhteiskunnan pitää hoitaa kaikkien kaikki ongelmat. Se tarkoittaa sitä, että yhteiskunta on vastuussa niistä epäonnistumisista jotka sen rakenteet tuottavat. Tätä vastuuta ei kukaan voi paeta sen taakse, että jotakin meni rikki.

Näistä syistä minä olen Vasemmistoliiton kansanedustajaehdokas. Vasemmistoliitto on Suomen ainoa eduskuntapuolue, joka kohtaa KAIKKI yhdenvertaisina. Me emme asetu kenenkään yläpuolelle, mutta emme myöskään nöyristele auktoriteeteille tai yksilökultille, vaikka olemmekin tiukasti osana järjestäytynyttä yhteiskuntaa. Kansalaisyhteiskunnassa kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä mikään ole jonkun toisen ongelma.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Jaakko Häkkinen

Anarsistien oma valinta oli tehdä sanomansa ytimeksi se, että "olemme itsekeskeisiä narsisteja ja puramme pahaa oloamme aiheuttamalla muille pahaa oloa!"

Jos anarsistit olisivat fiksuja, he pitäisivät itse kurissa keskuudessaan olevat mellakoitsijat. Vain siten he saisivat jonkin muun viestin perille kuin tämän minkä he lähettivät.

Älä hyysää rikollisia - eivät he sinua kiitä vaan rikkovat seuraavaksi sinun näyteikkunasi.

Jyrki Paldán

Suomessa on epäkäytännöllisen ja sekavan vastikkeellisen sosiaaliturvajärjestelmän ansiosta köyhälistöä, kurjalistoa, asunnottomia, pakkotyöllistettyjä, pakkoyrittäjiä ja syrjäytyneitä valtavat laumat. Heitä ei ole huomioitu yhteiskunnallisessa keskustelussa - saati päätöksenteossa - kuin paperilla, samalla kun itse konkreettiset päätökset ovat vain heikentäneet heidän asemaansa.

Heidän olemassaolonsa on milloin kielletty, ja milloin heitä on vain kylmästi syytetty omasta asemastaan. "Oma vikasi että NAIRU-tasoa laskettiin EMU:n kabineteissa ja sen päätöksen finanssipoliittisten vaikutusten vuoksi jäit työttömäksi!", tai "oma vikasi että markkinoiden vääjäämättömästä epätarkkuudesta johtuvan syklisyyden vuoksi kolmannes työväestöstä jäi työttömäksi kuplan puhjettua!". Ellei vuosikausien nöyrällä ja hiljaisella kärsimisellä yhdistettynä rauhanomaiseen mielipidevaikuttamiseen saa ääntään kuuluviin ollenkaan, mutta riehumisella pääsee kaikkien medioiden otsikoihin välittömästi, voitte vain arvata mitä jatkossa tulee tapahtumaan.

"Älä hyysää rikollisia - eivät he sinua kiitä vaan rikkovat seuraavaksi sinun näyteikkunasi."

Jos minä saisin valita viedäänkö minulta - minusta riippumattomien rakenteellisten seikkojen vuoksi - katto pään päältä, vai rikotaanko yritykseni ikkuna, valitsisin milloin vain jälkimmäisen. Tehdään yhteiskunnasta inhimillinen kaikille niin ehkä voisimme säästää niin ikkunat kuin kodittomatkin.

ps. en ole osallistunut sen enempää kiakkoviaraisiin kuin lähiöistä linnaankaan-tapahtumiin. Vanhurskaus vain pistää vereni kiehumaan vielä enemmän kuin tuo riehuminen.

Käyttäjän JuliusKarlsson kuva
Julius Karlsson

Kiitos tästä kommentista.

Tällaiset näkemykset palauttavat uskoani ihmisiin. En olisi osannut asiaa itse paremmin sanoa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Miksi on masentavaa, että tavalliset ihmiset tuomitsevat mellakat? Eikö päinvastoin olisi masentavaa, jos he eivät tuomitsisi?

"Kun paikkoja särjettiin on keskustelu koskenut vain paikkojen särkemistä". Tämä keskustelupuheenvuoro sitten käsitti kahden A-nelosen verran tekstiä, jossa ei ollut riviäkään siitä, miten asioita saataisiin paremmaksi.

"On härskiä ylemmyydentunnetta asettua tuomitsemaan viesti sen muodon perusteella". Siis mikä oli se viesti? Vai oliko ainoa viesti, että korualan yrittäjä "edustaa kaikkea sitä mikä maailmassa on väärin" ja, että he "halusivat toimillaan osoittaa halveksuntaansa vaurautta ja yltäkylläisyyttä kohtaan".

Käyttäjän JuliusKarlsson kuva
Julius Karlsson

Kuten kirjoitinkin masentavaa on ihmisten ja heidän asiansa tuomitseminen.

Asioita saataisiin paremmaksi kun ihmisiä kohdellaan ihmisinä eikä joinakin toisina.

Viesti on se, että Suomessa on ihmisiä jotka kokevat olevasa niin osattomia yhteiskunnasta eittei millään ole enää mitään väliä.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

" On härskiä ylemmyydentunnetta asettua tuomitsemaan viesti sen muodon perusteella."

Mahtavaa. Fantastista kerta kaikkiaan. Mutta miten voisi ruveta tuomitsemaan noita pyörätelineen heittäjiä jos ollenkaan. He halusivat ehkä vain lisää pyöräteitä Helsinkiin. Vai halusivatko he, että tuon liikkeen kavala kapitalisti joutuu maksamaan kapitalismin kannatuksestaan.

Anarkistien näiden "yleiskielessä sillä tarkoitetaan hemmoteltuja lellipentuja, jotka rikkovat paikkoja ja hyökkäävät viattomien poliisihevosten kimppuun tai kaikenlaisia epämääräisiä pomminheittäjiä ja dynamitardeja, joiden päämäärä on aiheuttaa kaaosta, paniikkia ja väkivaltaa" (Takkirauta) varsinainen sanoma jäi hieman vajaaksi.

Ehkäpä vasemmistoliitto selkeyttää anarkismin ilosanomaa ennen eduskuntavaaleja. Onhan ehdokkaiden joukoissa runsaasti sekä anarkisteja, puna-anarkisteja, viheranarkisteja ja ties keitä. Itse Paavo Arhinmäki on anarkisti, joten hyvin menee, mutta menköön.

Käyttäjän JuliusKarlsson kuva
Julius Karlsson

Kiitoksia kommentista tämä on kaunein jonka olen koskaan saanut.

Kommentissa kritisoidaan esittämääni kritiikkiä asettumalla asian suhteen siihen asemaan jota kommentillani krtitisoin.

Silkkaa taidetta.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

"Hulinoitsiat rikkovat paikkoja koska se on ainoa asia mitä he voivat tehdä. Poliisien mellakkakilpien töytäisyt ovat ainoa palvelu jonka he yhteiskunnalta voivat tuntea saavansa."

Ja sitten sossuun nostamaan rahoja eli palveluja, joita he eivät yhteiskunnalta saa kuten ei muitakaan palveluja. Sossun ja Kelan yms. rahat eivät ole mitään sellaisia palveluja, joita voi tuntea.

Käyttäjän JuliusKarlsson kuva
Julius Karlsson

Olla kohteena ja olla tekijänä on täysin eri asia.

Suosittelen lämpimästi heittäytymään yhteiskunnan hellään hyväilyyn, jos kuva siitä todellisuudesta on noin ruusuinen.

Toimituksen poiminnat